Derfor er et sprogkursus i udlandet bedre end et år i skole
En god skole med gode lærere og engagerede jævnaldrende er nogle af de vigtigste ting i et ungt menneskes liv. Men når det kommer til sprog, er selv en god skole ikke altid nok. Nedenfor kan du læse om, hvorfor det er bedre at studere på et sprogkursus i udlandet, og hvilken udvikling det vil have for dit barn i forhold til et år i skole herhjemme.
Stærkere sprogfærdigheder
Der er store muligheder for at lære et sprog i et miljø, hvor det er modersproget, der er snakket i det land, man vil studere. At bruge sproget til hverdag, og med nye venner, står overfor nye udfordriger, er den form for situationer, som mange unge mennesker har brug for. Når du er tvunget til at bruge sproget i ”naturlige” omgivelser, såvel som i en klasse med nye unge mennesker fra hele verden (i modsætning til i en normal klasse herhjemme), er der ikke plads til at være tilbageholdende eller genert.
Og hvorfor er investering i sprog færdigheder vigtig? Ikke nok med at der er store fordele ved at snakke mere end ét sprog flydende, øget empati, kognitive evner og forsinket demens. Men det lader også unge mennesker udvikle rigtig vigtige færdigheder til en fremtidig succes.
Øget selvstændighed og tillid
Tid væk fra hjemmet – måske i et andet land – betyder, at dit barn vil blive udfordret til at tænke for dem selv på flere måder end én: de kommer til at vaske deres eget tøj, beslutte hvornår de skal til lægen, få købt et forudbetalt SIM-kort, lave mad, møde nye mennesker og selv organisere deres tidsplan. Hvis de tager udfordringen op med at gøre alt dette på et fremmedsprog (uanset hvilket sprog de har valgt at studere), så har du en opskrift på en succesoplevelse, der vil gøre dem mere selvstændige og få udviklet vigtige færdigheder som tilpasningsevner og problemslæsning.
Bedre studiefærdigheder
Et nyt universitetsområde, tidsplan, pensumforventninger og undervisningsstil. Alt dette betyder at din søn eller datter forventes at organisere deres tid i forhold til en studieplan. For de unge mennesker, der stræber efter at forsætte deres uddannelse efter gymnasiet, er det en uundværlig færdighed at have de bedste evner til at studere, uden at der er en forældre eller lærer som konstant holder øje med dem. Når de har udviklet en sund respekt for at studere og evnen til at kunne organisere deres egen tid, vil de have færdigheder, som vil blive hos dem i lang tid, og som de kan bruge fremover.
Muligheden for at finde deres egen gruppe
På dit barns lokale skole har de allerede bygget et godt bånd med deres venner og veninder. Men læring i udlandet vil introducere dit barn til en gruppe af mennesker med forskellige kulturer og baggrunde, som alle har en fælles interesse. Mange af dem kommer til at blive venner for livet. Husk, at dit barns klassekammerater i udlandet alle er ”i samme båd”. Det vil sige, at de kommer til at knytte et tæt bånd med hinanden, og de vil komme til at støtte hinanden i udfordringer, der vil opstå på deres vej.
Åbenhed overfor andre kulturer
Chancen er, at hvis dit barn har kendt til det samme et land eller den samme by det meste af deres liv, så ved de hvordan deres jævnaldrende tænker og handler. Ved at tage dem ud af deres komfortzone og invitere dem til at bo i et andet land eller en anden by, vil få dem til at opleve nogle helt nye ting som f.eks. en forståelse af at interagere med andre mennesker, som de måske ikke altid ville omgåes med. Ved at omgås med andre mennesker fra en anden kultur, åbnes en verden med nye traditioner og man får en anden tankegang. Vi lever i en verden i dag hvor digitale og fysiske grænser imellem kulturer skifter hele tiden. Vi bliver nødt til at lære vores unge mennesker at have åbenhed overfor andre mennesker og deres kultur så hurtig som muligt.
En bølge af selvtillid
Mor, far: bare vent til I henter jeres barn fra lufthavnen. Udover en kuffert fyldt med minder og souvenirs, så vil de vende tilbage fra deres sprogrejse eller sprogkursus med en af de største gaver man kan få: nemlig masser af selvtillid og selvværd. De har nemlig navigeret sig selv rundt i forskellige situationer i et helt nyt land, som ikke er deres eget. De har mødt mange nye forskellige mennesker, stået overfor nye udfordringer, organiseret deres egen tid, fået studeret flittigt og lært et nyt sprog. Det fik de klaret helt på egen hånd. Denne form at lære på er ikke noget man vil komme til at opleve i et ”normalt” skoleår – det kræver en oplevelse for at få det til at ske.